Zakończenie 56. FPP
8 IX 2022 – czwartek, g. 19:00 Sala Filharmonii ZAKOŃCZENIE FESTIWALU
Koncert pamięci Jerzego Bytnerowicza, wieloletniego prezesa Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego, w 20. rocznicę śmierci
Laureaci Estrady Młodych 2022 – występy solowe laureatów (wręczenie dyplomów i wyróżnień)
Finałowy koncert symfoniczny
TADEUSZ SZELIGOWSKI (1896 – 1963)
- Koncert fortepianowy D-dur (1941)
1. Allegro con brio
2. Andante
3. Allegro risoluto
BOGDAN CZAPIEWSKI – pianista
JOHANN SEBASTIAN BACH (1785 – 1750)
- Koncert a-moll na 4 fortepiany i zespół smyczkowy, BWV 1065
1. Allegro
2. Largo
3. Allegro
NATALIA ZALESKA – I fortepian
BOGDAN CZAPIEWSKI – II fortepian
JOANNA KACZMARSKA-BIEŻYŃSKA – III fortepian
PIOTR SAŁAJCZYK – IV fortepian (2)
SZYMON MORUS – dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
NATALIA ZALESKA Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Bogdana Kułakowskiego. Laureatka szeregu nagród, zdobytych podczas międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów i festiwali muzycznych, zarówno solowych, jak i w zakresie muzyki kameralnej w Rosji, Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Austrii oraz Polsce. Występuje zarówno w kraju, jak i za granicą. Jako solistka koncertowała w większości miast Polski, m. in. w takich miejscach jak: Zamek Królewski w Warszawie, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach, Dworek Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Żelazowa Wola, Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu. Współpracuje również stale jako muzyk orkiestrowy z Polską Filharmonią Bałtycką, Operą Bałtycką i Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Brała udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości świata muzycznego jak Andrzej Jasiński, Dina Yoffe, Viera Nossina,Alexei Orlovetsky, Bernd Goetzke, Elżbieta Stefańska, Krzysztof Jabłoński. Jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku. Brała również aktywny udział w międzynarodowym projekcie muzycznym “Morningside Music Bridge” w Calgary (Kanada).
BOGDAN CZAPIEWSKI Urodził się w 1949 roku w Gdyni. Studiował pod kierunkiem prof. Zbigniewa Śliwińskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prof. Jana Ekiera w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prof. Gyorgy Seboka w Indiana University School of Music w Bloomington (USA). Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Ferrucio Busoni Competition w Bolzano (1975), Viana da Motta Competition w Lizbonie (1975) i Montreal Music Competition (1976). Koncertował w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, w Azji, a także w wielu krajach Europy. Dokonał nagrań dla wytwórni płytowych w Polsce, Belgii, Francji, Niemczech i Japonii. W 1987 roku został laureatem Grand Prix du Disque Liszt na Międzynarodowym Konkursie Płytowym w Budapeszcie. Jest pianistą o bardzo szerokim repertuarze. Dzięki wyjątkowemu talentowi interpretuje z wielkim powodzeniem zarówno utwory Bacha, Beethovena, Chopina jak i muzykę współczesną. Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych pianistów polskich. Jest profesorem zwyczajnym w Katedrze Fortepianu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.
JOANNA KACZMARSKA-BIEŻYŃSKA Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w Łódzkiej Akademii w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego. Laureatka I nagrody w konkursie J. S. Bacha (1985r.) i na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej (1989r.). W tym samym roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Wielokrotnie brała udział w kursach interpretacji muzycznej Wiktora Mierżanowa, Andrzeja Jasińskiego i Rudolfa Kerera.
W jej repertuarze znajdują się arcydzieła klasyki fortepianowej oraz utwory współczesne. Współpracuje z wieloma artystami m. in. z flecistką Urszulą Janik, mezzosopranistką Agnieszką Makówką-Saciuk, flecistą Krzysztofem Malickim, z pianistką Joanną Przybylską, skrzypkiem Jarosławem Pietrzakiem, pianistą Robertem Adamczakiem. Występowała w Niemczech, Francji, Rosji, Estonii, na Łotwie i Białorusi. Nagrała solową płytę z sonatami L. v. Beethovena i Fr. Schuberta. Wspólnie z Urszulą Janik kolejną płytę nagrała z francuską muzyką pt. „Barwy fletu”. Dokonała nagrań utworów łódzkiego kompozytora współczesnego B. K. Przybylskiego. Stopień doktora uzyskała w macierzystej uczelni po okresie asystentury u profesora Tadeusza Chmielewskiego, gdzie była zatrudniona na stanowisku adiunkta i prowadziła klasę fortepianu. Habilitację uzyskała w roku 2010 w poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego, gdzie została zatrudniona na stanowisku adiunkta habilitowanego. Od 2014 jest profesorem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
PIOTR SAŁAJCZYK ( patrz: biogram - koncert 7 IX 2022)
SZYMON MORUS Dyrygent młodego pokolenia. Dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Założyciel i dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje, zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Zespół ten specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej; ma na swoim koncie 8 płyt CD. Szymon Morus propaguje zainteresowanie muzyką najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej. Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Współpracuje m.in. z: Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Radomską Orkiestrą Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik czy Robert Gierlach. Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem. Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.
ORKIESTRA POLSKIEJ FILHARMONII SINFONIA BALTICA IM. WOJCIECHA KILARA
Została utworzona w ramach Państwowego Teatru Muzycznego w roku 1977 przez dyrygenta Grzegorza Nowaka, a następnie, w 1980 roku przekształcona w Orkiestrę Kameralną. Od roku 1992 działała jako orkiestra kameralna w strukturach Państwowej Orkiestry Kameralnej i Teatru Impresaryjnego w Słupsku. W 2005 roku instytucję przekształcono w Polską Filharmonię Sinfonia Baltica w Słupsku. W 2017 roku orkiestra otrzymała imię Wojciecha Kilara. Z orkiestrą występowali najwięksi soliści i dyrygenci. Od początku swego istnienia związana jest z odbywającym się co roku od 50 lat w Słupsku Festiwalem Pianistyki Polskiej. Zespół ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów współczesnych, m.in. Krzesimira Dębskiego, które jako jedyny zespół w Polsce utrwaliła na płytach kompaktowych, oraz Bogusława Schaeffera. Orkiestra koncertowała w wielu krajach europejskich, m.in. w słynnej sali Concertgebouw w Amsterdamie oraz w Alte Oper we Frankfurcie n/Menem. Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku nagrała do tej pory trzydzieści płyt kompaktowych. Prawie wszystkie z wieloletnim dyrygentem, aranżerem i kompozytorem Bohdanem Jarmołowiczem, który pełnił funkcję dyrektora naczelnego od 1992 do 2017 roku. Krążek, wydany przez amerykańską wytwórnię Centaur Records z rzadko prezentowanymi koncertami saksofonowymi w wykonaniu Grega Banaszaka, przyniósł orkiestrze w roku 1998 nominację do prestiżowej Grammy Awards. Od stycznia 2018 roku funkcję dyrektora naczelnego sprawowali: Ruben Silva (do 31.08.2021) i Bogdan Kułakowski ( 1.09. 2021-31.08.2022).


