Inicjatywy Lokalne
Inicjatywa lokalna jest narzędziem, dzięki któremu mieszkańcy Słupska we współpracy z władzami samorządowymi mogą podjąć działania na rzecz realizacji zadań publicznych.
Zapraszamy mieszkańców Miasta do składania propozycji zadań w ramach realizacji inicjatyw lokalnych zgodnie z Uchwałą Nr XLIV/647/22 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie określania trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Nabór wniosków o wsparcie działań z zakresu inicjatyw lokalnych od 2022 r. jest naborem ciągłym, przy czym zadanie muzi zostaż zrealizowane do końca roku budżetowego, w którym zostało przyjęte do realizacji.
Zgodnie z zapisami Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mieszkańcy samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych mogą wychodzić z inicjatywą realizacji zadań publicznych. Działania jakie chcieliby podjąć mieszkańcy, nie mogą służyć realizacji celów statutowych organizacji pozarządowych, które występują w ich imieniu. Natomiast pomoc organizacji może polegać np. na użyczeniu kont bankowych, pomocy w skompletowaniu dokumentacji, wsparciu merytorycznym przy pisaniu wniosku.
Zgodnie z zasadami Inicjatywy lokalnej Miasto nie udziela mieszkańcom dotacji, jak ma to miejsce w przypadku otwartych konkursów ofert. Wkład ze strony Miasta może natomiast polegać m.in. na: zakupie i przekazaniu środków rzeczowych, wsparciu organizacyjnym, wsparciu merytorycznym, wsparciu w kompletowaniu dokumentacji, wypożyczeniu narzędzi oraz konsultacji merytorycznej podejmowanych działań, np. instruktaż przy wykonywaniu prac, wsparcie specjalistów.
Działania infrastrukturalne jakie chcieliby podjąć mieszkańcy muszą wiązać się z wykonaniem prac na mieniu publicznym. Wiąże się to z warunkiem, że „produkty” powstałe w ramach Inicjatywy lokalnej, pozostaną własnością Miasta. Mieszkańcy w ramach inicjatywy mogą wnieść do wykonania zadania wkład pracy społecznej, świadczenia pieniężne lub rzeczowe.
Mieszkańcy, którzy zdecydują się podjąć działania w ramach Inicjatywy lokalnej składają wniosek do Prezydenta Miasta Słupska. Jest on później opiniowany przez Zespół ds. Inicjatywy Lokalnej, który składa się z 2 radnych, 2 przedstawicieli organizacji pozarządowych i 2 przedstawicieli Prezydenta.
Ostateczną decyzję o udzieleniu wsparcia podejmuje Prezydent. Nie ustalono minimalnej ani maksymalnej wysokości udzielanego wsparcia.
Dokumenty dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej.

