Sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych
Zasady bezprzetargowej sprzedaży lokali mieszkalnych oraz warunki udzielania i wysokość stawek procentowych bonifikat.
Podstawa prawna:
- Uchwała Nr XXXII/383/16 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Miasta Słupsk ze zmianami zawartymi w Uchwale nr XXII/387/20 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 30 września 2020 r. oraz w Uchwale Nr VIII/86/24 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 30 października 2024 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXII/383/16 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Miasta Słupsk,
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
- kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r.
Uprawnionym do nabycia lokalu jest najemca (najemcy) lokalu, z którym umowa najmu została zawarta na czas nieoznaczony.
Cena lokalu mieszkalnego ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami po udzieleniu bonifikaty określonej w Uchwale Nr VIII/86/24 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 30 października 2024 r. podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia aktu notarialnego.
Kwotę określoną w protokole uzgodnień należy wpłacić na rachunek Urzędu Miejskiego w Słupsku nr rachunku mBank 08 1140 1153 0000 2175 4200 1011.
Najemca nabywający lokal mieszkalny zobowiązany jest zwrócić Miastu środki przypisane na koncie remontowym wspólnoty lub zgromadzone na wyodrębnionym koncie funduszu remontowego wspólnoty, przypadające na ten lokal.
Kwota zobowiązania ustalana jest według stanu na miesiąc wykupu lokalu a uregulowana przed podpisaniem aktu notarialnego na rachunek bankowy Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o., ul. Tuwima 4, 76-200 Słupsk nr rachunku mBank
81 1140 1153 0000 2180 2900 1001.
Wyłączeniu ze sprzedaży podlegają lokale mieszkalne:
1) usytuowane w budynkach oddanych do użytku po dniu 1 stycznia 2001 roku,
2) położone w obiektach przeznaczonych do rozbiórki,
3) położone w budynkach użyteczności publicznej, w tym min. w szkołach,
4) które zostały wynajęte na czas określony,
5) usytuowane w budynkach wskazanych w ustaleniach miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego jako niezgodne z tym planem,
6) których najemca lub jego współmałżonek jest właścicielem lub współwłaścicielem innego lokalu mieszkalnego, domu mieszkalnego bądź przysługuje mu spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
7) położone w budynkach stanowiących własność Miasta Słupska, wydzielonych w drodze zarządzenia Prezydenta Miasta Słupska z gminnego zasobu jako zasób niezbywalny.
Prezydent w uzasadnionych przypadkach może odmówić sprzedaży lokali, w szczególności, gdy sprzedaż byłaby sprzeczna z interesem Miasta.
Zarządzenie Nr 183/ZN/2023 Prezydenta Miasta Słupska z dnia 10 marca 2023 roku w sprawie wydzielenia z mieszkaniowego zasobu Miasta Słupska lokali mieszkalnych nie podlegających sprzedaży najemcom.
https://bip.um.slupsk.pl/urzad_miejski/zarzadzenia_prezydenta/37336.html
Dla wniosków złożonych od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r. Prezydent Miasta może udzielić bonifikaty od ceny lokalu w niżej wymienionej wysokości:
- 70% dla lokali mieszkalnych usytuowanych w komunalnych budynkach jednolokalowych (domki jednorodzinne),
- 50% dla lokali mieszkalnych położonych w budynkach wspólnot mieszkaniowych oddanych do użytku w latach 1994 – 1999,
- 90% dla lokali mieszkalnych usytuowanych w komunalnych budynkach dwulokalowych lub trzylokalowych,
- 95 % dla ostatniego lub dwóch ostatnich lokali mieszkalnych we wspólnocie mieszkaniowej,
- 95% dla pozostałych lokali mieszkalnych we wspólnotach mieszkaniowych.
Link do wniosku do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej
https://bip.um.slupsk.pl/urzad_miejski/procedury/wydzialy/112.html
Formularze do pobrania:
Etapy postępowania:
- Złożenie przez najemcę wniosku o sprzedaż lokalu.
- Pismo informacyjne o dalszej procedurze przygotowania lokalu do zbycia lub odmowę sprzedaży.
- Uzyskanie niezbędnych zaświadczeń i informacji o lokalu mieszkalnym.
- Wycena lokalu przez rzeczoznawcę majątkowego.
- Zarządzenie Prezydenta Miasta o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży.,
- Pismo z ofertą skierowane do najemcy.
- Złożenie wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego przez najemcę.
- Protokół uzgodnień.
- Akt notarialny ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i sprzedaży.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o sprzedaż lokalu,
- kserokopia umowy najmu.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wydział Zarządzania Nieruchomościami - pokój nr 217 (sekretariat)Urząd Miejski w Słupsku Pl. Zwycięstwa 3 76-200 Słupsk
Informacje w sprawie sprzedaży mieszkań można uzyskać w siedzibie tut. Urzędu Wydział Zarządzania Nieruchomościami Referat Sprzedaży Nieruchomości pokój nr 215 (II piętro):
poniedziałek: 7:30 - 16:30, wtorek – czwartek: 7:30 - 15:30, piątek: 7:30 - 14:30 lub telefonicznie: (59) 84 88 330