Omiń menu i przejdź do treści strony
Dekoracyjny pattern z budynków

Jubileusz Miasta Słupska

Jubileusz Miasta Słupska
Dekoracyjny pattern z budynków

Jubileusz Miasta Słupska

Jubileusz Miasta Słupska

Jubileusz Miasta Słupska

Trochę historii

OD POCZĄTKÓW DO WIELKIEGO POŻARU

Pierwsza wzmianka o mieście pochodzi z roku 1013. Początek miastu dał gród posadowiony na stożkowatym wzgórzu w rozwidleniu Słupi, w pobliżu przeprawy przez rzekę na trakcie handlowym łączącym brzeg Bałtyku ze Wschodem. Niewielka osada otoczona była przez nieprzystępne bagna i trzęsawiska.

W XIII i XIV wieku Słupsk kilkakrotnie zmieniał przynależność państwową. Około 1236 roku wszedł w skład Pomorza Wschodniego (Gdańskiego). Prawa miejskie otrzymał 20 sierpnia 1265 roku z rąk księcia gdańskiego Świętopełka II. Akt ten zapoczątkował proces zasiedlania miasta przez niemieckich kolonistów. w W 1294 roku Słupsk znalazł się w granicach Polski. Pozostawał w nich do 1307 roku, kiedy przeszedł w ręce margrabiów brandenburskich. Przywilej praw miejskich został ponowiony 9 września 1310 roku przez margrabiego brandenburskiego Waldemara. Słupsk uzyskał samorząd miejski z władzą wójtowską i radą miejską, nadania ziemskie oraz odcinek rzeki Słupi długości 19 km: od grodu do ujścia, wraz z pięciometrowymi pasami ziemi na obu brzegach. Umożliwiło to prowadzenie gospodarki morskiej. W 1317 roku Słupsk przeszedł pod panowanie książąt zachodniopomorskich, a władcą Słupska został książę Warcisław IV. Wkrótce jednak, bo w 1329 roku, miasto wraz z całą ziemią oddano w zastaw zakonowi krzyżackiemu.

Władza zakonu była dla społeczeństwa ziemi słupskiej uciążliwa, więc kiedy nadszedł termin uregulowania długu, a książę Bogusław V nie zgromadził całej sumy, rycerstwo, mieszczaństwo i duchowieństwo zebrało potrzebną kwotę i wykupiło miasto z rąk krzyżackich. Tym samym w 1341 roku Słupsk ponownie wszedł w skład zachodniopomorskiego władztwa Gryfitów.

W 1368 roku miasto uzyskało od księcia Bogusława V przywilej menniczy, co oznaczało formalne wyodrębnienie się księstwa słupskiego. W 1382 roku przyjęte zostało do Hanzy. W ten sposób kupcy słupscy uzyskali przywileje w portach przynależne członkom związku oraz rozszerzenie zachodnich i północnych rynków. W 1454 w Słupsku urodził się Bogusław X Wielki, w 1459 zmarł książę Eryk Pomorski, ostatni z linii książąt pomorskich, po jego śmierci ziemia słupska weszła w skład Pomorza Zachodniego. Miasto było członkiem Hanzy i prowadziło przez port w Ustce dalekosiężny handel morski, rozwijało się rzemiosło m.in. obróbka bursztynu.

16 kwietnia 1477 roku miasto padło ofiarą wielkiego pożaru, który strawił je niemal całkowicie (ocalały jedynie cztery budowle). Ogień wybuchł w warsztatach tkaczy i w ciągu krótkiego czasu rozszerzył się na całe, zbudowane prawie wyłącznie z drewna miasto.

 

PRZEMIANY RELIGIJNE I WOJENNE W HISTORII SŁUPSKA

Do czasów reformacji mieszkańcy Słupska wyznawali katolicyzm – w mieście nie przetrwały tradycyjne wierzenia Pomorzan. W początkach XVI wieku doszło w mieście do zamieszek na tle społecznym i religijnym. Najostrzejszą formę przybrały one w latach 1524–1525. Większość mieszkańców miasta przyjęła wówczas luteranizm.

W XVII i XVIII miasta nie ominęły wojny. W 1630 roku podczas wojny trzydziestoletniej do Słupska wkroczyli Szwedzi. Miasto zostało obciążone kontrybucjami i kosztami zakwaterowania wojsk, a rabunki, epidemie i pożar pogłębiły jeszcze kryzys. W trakcie wojny, w 1637 roku, wygasła miejscowa dynastia Gryfitów. W 1653 miasto wraz ze wschodnią częścią księstwa w znalazło się w granicach państwa brandenbursko-pruskiego, przekształconego w 1701 roku w Królestwo Prus. Sytuacja miejskiej gospodarki po zakończeniu wyniszczającej wojny trzydziestoletniej i przybyciu francuskich hugenotów uległa znacznej poprawie.

Pod koniec XVIII w. miasto miało około 5 tysięcy mieszkańców.

Panorama Słupska z 1840 roku / fotopolska.eu

 

BURZLIWE CZASY WOJNY, ODBUDOWY I ROZWOJU MIASTA

Ponowny kryzys i osłabienie miasta miały miejsce podczas wojny siedmioletniej oraz podczas wojen napoleońskich, które również nie oszczędziły miasta. W 1807 roku miasto, które było punktem oporu pruskiego przeciwko Napoleonowi, zostało zdobyte przez żołnierzy polskich pod dowództwem generała Michała Sokolnickiego.

W 1816 roku miasto stało się siedzibą powiatu słupskiego w rejencji koszalińskiej, a 1 kwietnia 1898 roku zostało wyłączone z powiatu i przekształcone w powiat grodzki.

W XIX wieku sytuacja miejskiej gospodarki uległa znacznej poprawie. Dobra koniunktura gospodarcza i dynamiczny rozwój Prus sprzyjały rozwojowi miasta. Rozbudowano przemysł. Mimo zdegradowania miasta do roli ośrodka administracyjnego powiatu, Słupsk był drugim co do wielkości ośrodkiem przemysłowym w regionie, zajmował również drugie miejsce pod względem liczby ludności. W latach 1869–1870 zbudowano w Słupsku pierwszą linię kolejową relacji Szczecin – Gdańsk. Rozwinęło się również budownictwo. W 1831 roku władze miejskie zrzekły się na rzecz państwa pruskiego wszelkich praw do portu w Ustce, dotąd stanowiącego własność miasta. Jedną z bardziej ambitnych operacji, mających na celu powiększenie użytecznego gospodarczo obszaru miasta, było przeprowadzone w latach 1847–1855 osuszenie rozległego bajora, leżącego na południowy zachód od najmłodszej z jego czterech bram. W 1851 roku powołano w mieście komisję do spraw nadania stałych i oficjalnych nazw jego ulicom oraz ponumerowania stojących przy nich budynków. Słupsk był jednym z większych ośrodków przemysłowych pruskiej prowincji Pomorze.

zdjęcie ulicy Nowobramskiej z ok. 1915 roku / fotopolska.eu

W 1901 roku oddano do użytku ratusz. W 1910 roku wyjechał na ulice miasta pierwszy tramwaj. Ważnym wydarzeniem w dziejach miasta była także wizyta cesarza Wilhelma II, który we wrześniu 1910 roku przybył na uroczystości 600-lecia nadania praw miejskich przez książąt brandenburskich. Niedługo po wizycie cesarza przy placu Stephana (dziś plac Zwycięstwa) stanął duży dom handlowy firmy „Gustav Zeeck”. Budynek istnieje do dziś, a wraz z nim wciąż działająca, drewniana winda.

Liczba mieszkańców w 1914 roku osiągnęła ponad 34 tysiące osób.

Działania I wojny światowej oszczędziły miastu zniszczeń. Już w początkach 1919 roku wznowiono funkcjonowanie komunikacji tramwajowej.

W listopadzie 1938, podczas „nocy kryształowej”, w Słupsku spalono miejscową synagogę, budowlę zaprojektowaną przez architekta Eduarda Kocha, od 1902 roku stojącą przy dzisiejszej ulicy M. Niedziałkowskiego.

 

OD ZNISZCZEŃ, PRZEZ ODBUDOWĘ, PO NOWOCZESNE PROJEKTY REWITALIZACYJNE

Wybuch wojny w 1939 roku zahamował rozwój miasta. Podczas wojny do miasta sprowadzano robotników przymusowych z krajów okupowanych, m.in. do założonego tu obozu pracy, a od 26 sierpnia 1944 roku także filii obozu koncentracyjnego , do którego skierowano 382 mężczyzn i 239 kobiet, głównie Żydów z Łotwy, Czechosłowacji, Węgier, Austrii, Polski oraz Niemiec. Niemcy utworzyli w mieście dziewięć podobozów pracy przymusowej obozu jenieckiego Stalag II B.

Zdjęcie ul. Bema 1945-1946 rok / fotopolska.eu

W nocy z 7 na 8 marca niemieckie wojska opuściły Słupsk z uwagi na groźbę odcięcia. 8 marca do miasta wkroczyła Armia Czerwona. Miasto zostało zajęte bez walk, jednak towarzyszył temu wielki pożar. W efekcie zniszczeniu uległa znaczna część najstarszej, zabytkowej dzielnicy miasta. Niektóre budynki ze zgliszcz odbudowywano dopiero w latach 60. XX wieku, jak np. kościół św. Mikołaja (dzisiejsza biblioteka).

Zajęcie miasta przez wojska Armii Czerwonej wspieranej przez wojsko polskie 9 marca 1945 oznaczało rozpoczęcie nowego rozdziału w historii miasta. Wysiedlanie ludności niemieckiej przebiegało równomierne do zasiedlania miasta przybyszami, głównie z kresów wschodnich oraz odbudowy i rozwoju miejskiej infrastruktury. 7 maja 1946 roku wprowadzono nazwę miasta Słupsk zastępując poprzednią nazwę niemiecką Stolp. Przekazany pod kontrolę władz polskich Słupsk od 1946 roku znajdował się w granicach województwa szczecińskiego. W 1950 roku Słupsk i powiat słupski znalazły się w granicach nowo powstałego województwa koszalińskiego. W mieście powstała Wyższa Szkoła Pedagogiczna, rozwinął się przemysł drzewny i meblowy, uruchomiono fabrykę obuwia „Alka”, wytwórnię sprzętu okrętowego, fabrykę maszyn rolniczych, zakłady naprawcze autobusów, zakłady przemysłu cukierniczego, mleczarnię i zakłady przetwórstwa ziemniaczanego.

W 1975 roku Słupsk stał się stolicą województwa. Status miasta wojewódzkiego utracił 31 grudnia 1998 roku w wyniku reformy administracyjnej, aby następnego dnia stać się częścią nowego województwa pomorskiego.

zdjęcie przedstawiające budynek Kasztel Słupski

W 1985 roku uruchomiono w Słupsku komunikację trolejbusową, która funkcjonowała w Słupsku przez 14 lat. W 1990 roku liczba mieszkańców Słupska po raz pierwszy sięgnęła 100 tysięcy, ale w kolejnych dekadach zmniejszała się w wyniku migracji do większych ośrodków oraz rozwoju gmin ościennych.

W drugiej i trzeciej dekadzie XXI wieku miasto realizuje wiele projektów rewitalizacji obejmujących m.in. Trakt Królewski, Bulwary nad Słupią, czy Stary Rynek. Remontowane są stare kamienice, podwórka, miejsca rekreacji, odtwarzana jest zieleń i skwery. Powstaje nowy dworzec autobusowy i kolejowy.

 

Zdjęcia pochodzą ze strony internetowej http://fotopolska.eu oraz z profilu https://www.facebook.com/RewitalizacjaSlupsk

Potrójny Jubileusz Miasta Słupska

Potrójny Jubileusz Miasta Słupska

Zapraszamy wszystkich do wspólnego świętowania!

Potrójny Jubileusz Miasta Słupska
Uczestnicy Biegu na Wieżę na wspólnym zdjęciu na dziedzińcu słupskiego ratusza.
Bieg na Wieżę po raz trzeci

Bieg na Wieżę po raz trzeci

Zapraszamy do uczestnictwa w kolejnej edycji Biegu na Wieżę.

Bieg na Wieżę po raz trzeci

Kalendarz wydarzeń

Symbol uwagi Alert!
Dzieje się w Słupsku! Zaplanuj czerwiec pełen rozrywki i inspirujących spotkań!
Słupski Jarmark Wakacyjny 2025 - przyjmujemy zgłoszenia wystawców!
Raport o stanie Miasta za 2024 rok - zachęcamy do zapoznania się z jego treścią TUTAJ.