Nowy Stary Rynek
Jednym z zamierzeń rewitalizacyjnych Słupska, ujętym w Gminnym Programie Rewitalizacji Miasta Słupska na lata 2017-2025+, komplementarnym z zadaniem zagospodarowania Bulwarów rzeki Słupi oraz przebudową ulic Mostnika, Kowalskiej i Dominikańskiej, jest modernizacja Starego Rynku, od wielu lat czekającego na gruntowną przebudowę, która umożliwi wykorzystywanie jego przestrzeni pod funkcje społeczne, gospodarcze, kulturalne i centrotwórcze, przywracając tym samym należną mu rangę.
Przebudowa ta, której konieczność jest sygnalizowana od kilkunastu lat (i zapisana chociażby w stanowiącym prawo lokalne miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego) wiązać się będzie, m.in. z modyfikacją istniejących rozwiązań komunikacyjnych.
Wśród nich najważniejsze to:
1. Uwolnienie płyty Starego Rynku i dróg przylegających (oprócz jezdni w ciągu ul. Grodzkiej) z ruchu samochodowego. Po przebudowie, obejmującej także zmianę nawierzchni na bitumiczną i korekcie przebiegu – zwłaszcza w rejonie skrzyżowania z ul. Kowalską i Mostnika, na ulicy Grodzkiej nadal możliwy będzie ruch dwukierunkowy na obecnych zasadach. Analogiczne rozwiązania zostaną zastosowane na ul. Zamenhofa.
Z dotychczasowej dwukierunkowej na jednokierunkową zmieni się organizacja ruchu na ul. Piekiełko, na odcinku od skrzyżowania z ul. Grodzką do skrzyżowania z ul. Zamenhofa, co uporządkuje zasady ruchu na całej ulicy.
Jednocześnie, w celu zapewnienia dojazdu samochodów dowożących towar do lokali użytkowych przy Starym Rynku, w ustalonych godzinach możliwy będzie ruch dwukierunkowy na odcinkach znajdujących się w osi ul. Bema i Nowobramskiej.Planowaną zmianę ruchu w rejonie Starego Rynku przedstawia grafika nr 1.
2. Relokacja miejsc postojowych zlokalizowanych przy płycie Starego Rynku. W celu utrzymania dotychczasowej ilości miejsc postojowych na obszarze objętym inwestycją, na placu za „kinem Milenium” wybudowany zostanie „zielony” parking, a wzdłuż ul. Grodzkiej i ul. Piekiełko rozbudowane będą miejsca postojowe do parametrów umożliwiających parkowanie ukośne, co znacząco zwiększy ilość stanowisk parkingowych. Wszystkie nowe miejsca parkingowe będą objęte Strefą Parkowania, analogicznie do obecnych miejsc przy Starym Rynku.
Graficzne ujęcie relokacji miejsc postojowych w rejonie Starego Rynku przedstawia grafika nr 2.
3. Powyższe zmiany pozwolą na stworzenie bezpiecznej dla pieszych przestrzeni śródmiejskiego placu umożliwiającego wprowadzenie na Rynek nowych funkcji, wpływających na uatrakcyjnienie oferty dla wszystkich mieszkańców Słupska i gości naszego Miasta. W tym celu podzielono płytę Rynku na strefy: ogródków gastronomicznych, wypoczynku, zieleni wysokiej i niskiej, a także mebli miejskich, zieleni mobilnej oraz strefę fontanny.
Podział płyty Starego Rynku na strefy przedstawia grafika nr 3.
4. Wszystkie prace przewidziane do wykonania w ramach przebudowy Starego Rynku podzielono na trzy główne etapy. Pierwszy etap, którego wykonanie przewidziano na II i III kwartał 2022 r. obejmuje budowę „zielonego” parkingu i zmianę organizacji ruchu na ul. Piekiełko i Zamenhofa. W drugim etapie, planowanym na III i IV kwartał 2022 r., przebudowana zostanie ul. Grodzka. Natomiast w końcowym etapie, który rozpocznie się w IV kwartale 2022 r., a zakończy w II kwartale 2023 r., przebudowana i podzielona na strefy zostanie płyta Rynku.
Podział prac na etapy przedstawiono na grafice nr 4.
Zaplanowany podział prac i harmonogram ich realizacji pozwoli na zminimalizowanie uciążliwości związanych z przebudową Rynku oraz zapewni rozwiązania komunikacyjne i funkcjonalne umożliwiające zapewnienie ciągłości życia gospodarczego i społecznego tej części Słupska.
graf. 1 - planowana organizacja ruchu na Starym Rynku
graf. 2 - planowana relokacja miejsc postojowych
graf. 3 - planowany podział Starego Rynku na strefy
graf. 4 - planowany podział prac na etapy