Omiń menu i przejdź do treści strony

Udostępniamy informator o ofercie słupskich szkół ponadpodstawowych. Pobierz tutaj

Pobierz tutaj

Udostępniamy informator o ofercie słupskich szkół ponadpodstawowych. Pobierz tutaj

Pobierz tutaj
  1. Krok 1
  2. Krok 2
  3. Krok 3
  4. Krok 4 (aktywny)

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów

Identyfikator sprawy: WGKiOŚ-XVI

Podstawa prawna

Art. 41, art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2019 roku, poz. 701 ze zm.).

Wymagane dokumenty

Wniosek WGKiOŚ-13 (do pobrania poniżej), sporządzony zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy o odpadach, zawierający:

  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
     
  • wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania;
     
  • określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;
     
  • oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;
     
  • wskazanie:
    a) miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
    b) maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku;
    c) największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub inne go miejsca magazynowania odpadów,
    d) całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
    (w ramach zbierania odpadów maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które w tym samym czasie mogą być magazynowane, nie może przekroczyć połowy maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w okresie roku, określonej w zezwoleniu na przetwarzanie odpadów lub pozwoleniu na wytwarzanie odpadów uwzględniającym przetwarzanie odpadów),
     
  • szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach – także godzinowej mocy przerobowej;
     
  • przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
     
  • oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów;
     
  • opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;
     
  • opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;
     
  • informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów;
     
  • określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich - w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów;
     
  • informacje tj. dane techniczne instalacji lub urządzenia, wraz ze wskazaniem rodzaju i typu (modelu) instalacji lub urządzenia, oraz nazwy i adresu lub siedziby producenta; dokładny opisu procesu unieszkodliwiania z wyszczególnieniem wszystkich jego etapów, wskazanie metody okresowej kontroli mikrobiologicznej skuteczności procesu unieszkodliwiania, wymagania dotyczące pojemników lub worków, w których odpady będą unieszkodliwiane w zgłaszanym rodzaju i typie (modelu) instalacji lub urządzenia; masa unieszkodliwianych odpadów w okresie roku (art. 95 ust. 9 ustawy o odpadach) - w przypadku zezwoleń na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych dotyczących unieszkodliwiania tych odpadów;
     
  • informacje dotyczące właściwości fizycznych łącznie z określeniem postaci (stała, szlam, płynna lub gazowa) oraz właściwości chemicznych, biochemicznych i biologicznych odpadów, toksyczności, trwałości fizycznej, chemicznej i biologicznej odpadów, akumulowania i  biotransformacji składników odpadów w organizmach żywych lub osadach, podatności odpadów na zmiany fizyczne, chemiczne i biochemiczne oraz wzajemnego oddziaływania w danym środowisku z innymi substancjami organicznymi i nieorganicznymi, położenia geograficznego składowiska odpadów wraz z charakterystyką przyległych obszarów, sposobu opakowania oraz stosowanych sposobów ograniczania rozprzestrzeniania się odpadów, środków ostrożności podjętych w celu uniknięcia zanieczyszczenia środowiska (art. 98 ust. 1 ustawy o odpadach) - w przypadku zezwoleń na przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiania odpadów pochodzących z procesów  wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, przez ich składowanie - do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska;
     
  • informacje, informację o metodzie recyklingu statków, informację o rodzaju i wielkości statków, które można poddać recyklingowi statków, informację o ograniczeniach i uwarunkowaniach w funkcjonowaniu zakładu recyklingu statków, w tym dotyczące gospodarowania odpadami niebezpiecznymi, informację o maksymalnej rocznej wielkości recyklingu statków, którą oblicza się jako sumę masy statków wyrażoną w tonach masy statku pustego (LDT) w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia 1257/2013 (art. 102a ust. 1pkt 1-4 ustawy o odpadach) - w przypadku zezwolenia na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków;
     
  • proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach (nie dotyczy odpadów obojętnych i zarządzającego składowiskiem odpadów).

    Wysokość zabezpieczenia roszczeń oblicza się jako iloczyn największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub miejscu magazynowania odpadów, z uwzględnieniem wymiarów obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca  magazynowania odpadów, oraz stawki zabezpieczenia roszczeń. Zabezpieczenie roszczeń może mieć formę depozytu, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej.

    W gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisie ubezpieczeniowej stwierdza się, że w dowolnym czasie, do wydania ostatecznej decyzji o zwrocie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej, o której mowa w ust. 18, w razie wystąpienia negatywnych skutków w środowisku lub szkód w środowisku w rozumieniu ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, powstałych w wyniku niewywiązania się przez podmiot z obowiązków określonych w niniejszej ustawie, w tym obowiązków wynikających z posiadanego zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, lub konieczności usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich magazynowania lub składowania, bank lub zakład ubezpieczeniowy uregulują zobowiązania na rzecz organu prowadzącego egzekucję tych obowiązków.
     
  • W przypadku gdy zabezpieczenie roszczeń ma formę gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej, gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa:
    a) upoważniona do gwarantowania długu celnego;
    b) mająca siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

    Zabezpieczenie roszczeń w formie depozytu jest wpłacane na odrębny rachunek bankowy wskazany przez organ właściwy do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, a zabezpieczenie roszczeń w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub polisy ubezpieczeniowej jest składane do tego organu).

    2. Załączniki do wniosku (zgodnie z art. 42 ust. 3a, 3b, 3c, 4a, 4b, 5, 6, 6a ustawy o odpadach):

    1) dokument potwierdzający, że wnioskodawca posiada tytuł prawny do terenu, na którym magazynuje odpady (np. umowa najmu, umowa dzierżawy, wypis z księgi wieczystej, akt własności);
    2) dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości - dotyczy przetwarzania odpadów przez wypełnianie terenów niekorzystnie przekształconych, przetwarzania odpadów komunalnych, lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych (nie dotyczy jednostek budżetowych)

    Ustanowienie użytkowania nieruchomości, na której będą przetwarzane odpady, wymaga złożenia  oświadczenia w formie aktu notarialnego również przez użytkownika. W oświadczeniu wskazuje się masę i rodzaje odpadów, które mogą być przetwarzane w okresie roku na nieruchomości będącej przedmiotem użytkowania.

    Umowa dzierżawy nieruchomości, na której będą przetwarzane odpady, wymaga zawarcia w formie aktu notarialnego. W umowie wskazuje się masę i rodzaje odpadów, które mogą być przetwarzane w okresie roku na tej nieruchomości. Ustanawiający użytkowanie oraz dzierżawca są obowiązani zawrzeć, odpowiednio w oświadczeniu o  ustanowieniu użytkowania lub w umowie dzierżawy, oświadczenie, że są świadomi odpowiedzialności solidarnej, o której mowa w art. 12 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie.);

    3) operat przeciwpożarowy, zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodniony z komendantem miejskim Państwowej Straży Pożarnej, wykonany przez:  osobę, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, tj. posiadającą tytuł zawodowy inżynier pożarnictwa lub ukończone w Szkole Głównej Służby Pożarniczej studia wyższe w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w specjalności inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
    (nie stosuje się w przypadku zamiaru przetwarzania wyłącznie odpadów niepalnych);

    4) postanowienie, komendanta powiatowego miejskiego Państwowej Straży Pożarnej uzgadniające warunki ochrony przeciwpożarowej zawarte w operacie (nie stosuje się w przypadku zamiaru przetwarzania wyłącznie odpadów niepalnych);

    5) w przypadku reprezentowania Wnioskodawcy przez pełnomocnika - oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa;

    6) dowód wniesienia opłaty skarbowej od zezwolenia oraz w przypadku udziału pełnomocnika – dowód opłaty od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

    7) zaświadczenie o niekaralności:
    a) posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
    b) wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej
    - za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168
    w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny;

    8) zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;

    9) oświadczenie o niekaralności:
    a) posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
    b) wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej
    - za wykroczenia określone w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191 ustawy o odpadach;

    10) oświadczenie, że w stosunku do:
    a) posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
    b) posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości
    prawnej albo wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów  prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna - w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach;

    11) oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie
    i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach.

    Oświadczenia, o których mowa w pkt 9-11 składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

    12) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, chyba że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest wymagane.

    13) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, o ile jest wymagana,

    14) do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie odpadów przez termiczne przekształcanie odpadów lub składowanie odpadów dołącza się świadectwo stwierdzające kwalifikacje kierownika odpowiednio spalarni lub współspalarni albo składowiska odpadów w zakresie gospodarowania odpadami, odpowiednie do prowadzonych procesów przetwarzania odpadów.

    15) do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych dotyczących unieszkodliwiania tych odpadów dołącza się oryginały wyników badań mikrobiologicznych procesu unieszkodliwiania w danej instalacji lub urządzeniu z podaniem dokładnego opisu użytej metody badania lub kopie tych wyników potwierdzone za zgodność z oryginałem, instrukcję obsługi instalacji lub urządzenia uwzględniającą wymagania dotyczące przeglądu technicznego (art. 95 ust. 10 ustawy o odpadach),

    16) do wniosku o zezwolenie na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków dołącza się zaświadczenie o zgodności z wymogami, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. b-j rozporządzenia 1257/2013, wydane przez uznaną organizację upoważnioną zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2018 r. poz. 181), wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku w art. 102a ust. 1 pkt 5 ustawy o odpadach.

Opłaty

Za decyzję:

  •  od zezwolenia – 616,00 zł,
  • za zmianę zezwolenia – 50% stawki określonej od decyzji jeżeli dotyczy przedłużenia terminu ważności lub rozszerzenia zakresu działalności (100% jeżeli treścią zmiany jest kolejny rodzaj działalności);
  • za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii (od każdego stosunku pełnomocnictwa) – 17,00 zł

Opłatę za zezwolenie lub jego zmianę oraz złożenie dokumentu pełnomocnictwa należy wnieść na rachunek Miasta Słupska, Plac Zwycięstwa 3 gotówką lub przelewem na konto nr: mBank S.A. 35 1140 1153 0000 2175 4200 1010.

Wpłat gotówkowych (bez prowizji) można dokonać w kasie zlokalizowanej na terenie Urzędu Miejskiego w Słupsku lub w placówkach mBanku.

Dla osób wpłacających z zagranicy kod SWIFT/BIC: BREXPLPWKOS.

Czas odpowiedzi

Do miesiąca, dla sprawy szczególnie skomplikowanej do dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Odwołania

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Kancelarii lub sekretariacie Wydziału, pokój 219). Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
plac Zwycięstwa 3 (pokój nr 219)
tel. (59) 8488 318
e-mail: wgkios@um.slupsk.pl

Uwagi dodatkowe

1) Przetwarzanie odpadów – rozumie się przez to procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie.

2) Zgodnie z art. 41 ust. 5 i ust. 8 ustawy o odpadach działalność wymagająca uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i zezwolenia na przetwarzanie odpadów może być, na wniosek posiadacza odpadów, objęta jednym zezwoleniem. Do wydania takiego zezwolenia stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zezwolenia na zbieranie odpadów oraz zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

3) Rodzaje odpadów należy podawać zgodnie z 6-cio cyfrowym oznaczeniem kodowym z rozporządzenia Ministra Środowiska z 9 grudnia 2014 roku w sprawie katalogu odpadów. W przypadku gdy określenie rodzajów odpadów jest niewystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska, organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów.

4) Prezydent Miasta Słupska jest właściwy do wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, jeśli miejsce prowadzenia przetwarzania zlokalizowane jest na terenie miasta Słupska.

Pliki do pobrania

Wnioski

WGKiOŚ-13.pdf (153.34 KB)

WGKiOŚ-13.doc (74.50 KB)

Procedury

WGKiOŚ-XVI (157.85 KB)

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z Informacją Urzędu Miejskiego w Słupsku
pl. Zwycięstwa 3, pok. 8
tel.: (59) 8488 300
e-mail: urzad@um.slupsk.pl

 

Alert!
Słupska Karta Mieszkańca- www.slupskakarta.pl - zyskaj rabaty i preferencje
Informacje nt. nieodpłatnej pomocy prawnej i bezpłatnych porad obywatelskich znajdziesz TUTAJ.
Najnowsze informacje dot. szczepień przeciwko COVID-19 dostępne są TUTAJ.