Omiń menu i przejdź do treści strony
Dekoracyjny pattern z budynków

Jubileusz Miasta Słupska

Jubileusz Miasta Słupska
Dekoracyjny pattern z budynków

Jubileusz Miasta Słupska

Jubileusz Miasta Słupska

Obwieszczenia

OBWIESZCZENIE  Prezydenta Miasta Słupska  o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko

OBWIESZCZENIE 
Prezydenta Miasta Słupska 
o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko

W związku z art. 48 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu 
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz 
ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112, 1881, 1940), Prezydent 
Miasta Słupska podaje do publicznej wiadomości informację o odstąpieniu od przeprowadzenia 
strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Gminnego Programu Rewitalizacji 
Miasta Słupska do 2032 roku.

Prezydent Miasta Słupska w trybie art. 48 cytowanej ustawy, uzgodnił możliwość 
odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu 
ww. dokumentu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Pomorskim 
Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym.

Uzasadnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na 
środowisko dla projektu dokumentu uwzględnia załącznik do niniejszego obwieszczenia.

Niniejsze Obwieszczenie podlega zamieszczeniu na stronie internetowej Miasta Słupska 
www.slupsk.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Słupsku 
www.bip.um.slupsk.pl oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Stupsku.

Uzasadnienie

odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Słupska do 2032 roku, uwzględniające kryteria, o których mowa w art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji i środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112, 1881, 1940): Prezydent Miasta Słupska działając w oparciu o:

1. Projekt zmienionego dokumentu o charakterze strategicznym pn. Gminny Program Rewitalizacji Miasta Słupska do 2032 roku,

2. Opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, zawartą w piśmie znak RDOŚ-Gd-WOO.410.69.2025.IBA.1 z dnia 28.11.2025 r.,

3. Opinię Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku zawartą w piśmie znak ONS.9022.501.31.2025.AR z dnia 30.10.2025 r.,

uzgodnił możliwość odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Słupska do 2032 roku. Realizacja zadań wynikających z Programu oraz nowych przedsięwzięć rewitalizacyjnych ujętych w dokumencie, w granicach obszaru rewitalizacji nie spowoduje znacznego oddziaływania na środowisko, a czas trwania ich oddziaływań na środowisko zostanie ograniczony do czasu wykonywania prac budowlanych i organizacyjnych. Planowane działania nie wpłyną na zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi oraz zagrożenia dla środowiska i nie spowodują wystąpienia oddziaływań skumulowanych i transgranicznych. Realizacja zadań wynikających z przedmiotowego dokumentu zostanie zaprojektowana w taki sposób, by zminimalizować negatywne oddziaływanie na środowisko, szczególnie w odniesieniu do terenów posiadających znaczenie dla dziedzictwa przyrodniczego. Działania wynikające z Programu, nie stanowią zagrożenia, jakie określono dla obszarów Natura 2000. Jednocześnie Gminny Program Rewitalizacji Miasta Słupska do 2032 roku nie jest dokumentem wymienionym w art. 46 ustawy OOŚ. Nie wyznacza on także ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a realizacja jego postanowień nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.

1. Planowane działania przewidziane w Programie:

1.1.Program nie będzie wyznaczał ram dla realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (w rozumieniu przepisów o ocenach oddziaływania na środowisko).

1.2.Podstawowym celem sporządzenia i uchwalenia Programu jest określenie ram polityki w dziedzinie rewitalizacji, zbieżnej z założeniami najważniejszych dokumentów strategicznych i programowych rangi krajowej, regionalnej i wojewódzkiej. Program uwzględnia wspieranie zrównoważonego rozwoju oraz należyte wyrażanie prawa wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska.

1.3.Planowanym efektem realizacji Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Słupska do 2032 roku jest wyprowadzenie ze stanu kryzysowego obszaru rewitalizacji obejmującego obszar Starego Miasta, Śródmieścia i Podgrodzia. Efekt ten został określony przez wizję obszaru: Obszar rewitalizacji miejscem atrakcyjnym do zamieszkania, samorealizacji i prowadzenia działalności, zintegrowanym społecznie i przestrzennie z dobrze rozwiniętą infrastrukturą i czystym środowiskiem, tętniącym życiem, będącym świadectwem ambicji i gospodarności mieszkańców.

1.4. Obszar rewitalizacji obejmuje tereny Śródmieścia, Podgrodzia oraz miasta lokacyjnego (Starego Miasta), charakteryzujące się dużą koncentracją negatywnych zjawisk społecznych oraz skorelowanych z nimi negatywnych zjawisk gospodarczych, przestrzenno-funkcjonalnych i technicznych. Z racji bardzo dużego stopnia zagospodarowania planowane w GPR działania w głównej mierze obejmować będą przedsięwzięcia ukierunkowane na rewaloryzację istniejących przestrzeni publicznych, rozwój terenów zielonych, modernizacji budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, remontach chodników, ulic obejmujących także elementy uspokojenia ruchu, tj. zwężenia, wyniesione skrzyżowania, śluzy rowerowe, itp.

1.5.Osiąganiu wizji służą wyznaczone cele strategiczne i cele operacyjne. Poszczególnym celom strategicznym podporządkowano cele operacyjne i kierunki działań.

Cele operacyjne i kierunki działań celu strategicznego I. Integracja i spójność społeczna.

1.1.Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

1.2.Przywrócenie lokalnej tożsamości i ożywienie kulturalne obszaru rewitalizacji.

1.3.Wzmocnienie więzi społecznych.

1.4.Zdrowie i profilaktyka, w tym m.in. poniższy kierunek działań: Budowa, modernizacja i dostosowanie do potrzeb mieszkańców infrastruktury placówek opieki zdrowotnej na obszarze rewitalizacji.

Cele operacyjne i kierunki działań celu strategicznego II. Ożywienie gospodarcze i społeczne.

2.1 Tworzenie dogodnych warunków do rozwoju przedsiębiorczości, w tym m.in. poniższe kierunki działań: Umożliwienie lokalizacji usług w parterach budynków, a także zagospodarowania budynków pod działalność gospodarczą. Tworzenie dogodnych warunków do inkubacji przedsiębiorstw.

2.2 Promocja samozatrudnienia i przedsiębiorczości mieszkańców.

2.3 Zwiększanie aktywności społecznej i obywatelskiej.

2.4 Podnoszenie jakości edukacji dla wyrównania szans rozwojowych i poprawy konkurencyjności lokalnych zasobów ludzkich.

Cele operacyjne i kierunki działań celu strategicznego III. Funkcjonalna i estetyczna przestrzeń oraz infrastruktura techniczna.

3.1 Poprawa układu komunikacyjnego miasta i dostępności do obszarów rewitalizacji, w tym m.in. poniższe kierunki działań: Modernizacja układu drogowego w oparciu o nowoczesne podejście związane z ideą zrównoważonego rozwoju – wzmocnienie pozycji pieszych, rowerzystów, jak i komunikacji zbiorowej. Opracowanie polityki parkingowej dla obszaru rewitalizacji, w tym organizacja miejsc parkingowych wewnątrz zabudowy mieszkaniowej.

3.2 Odnowa zasobu mieszkaniowego.

3.3 Wysokiej jakości przestrzeń publiczna, w tym m.in. poniższe kierunki działań: Zwiększenie wykorzystania odnawialnych zasobów energii w przestrzeni miasta, w tym szczególnie w obiektach użyteczności publicznej. Wykorzystanie i ochrona terenów mających półnaturalny charakter (np. nieużytki).

3.4 Ochrona dziedzictwa kulturowego.

3.5 Obszar rewitalizacji odporny na zmiany klimatu, w tym m.in. poniższe kierunki działań: Działania zwiększające odporność obszaru rewitalizowanego na zmiany klimatyczne, w tym zakładanie zieleńców, ogrodów deszczowych, zielone dachy). Wdrażanie działań na obszarze rewitalizacji służących zagospodarowaniu wód w miejscu ich powstania (nawierzchnie przepuszczalne, systemy rozsączające wodę). Rozbudowa systemu zbiorników retencyjnych ograniczających spływ wody na obszar rewitalizacji.

Cele operacyjne i kierunki działań celu strategicznego IV. Wysoka jakość życia.

4.1 Poprawa standardów zamieszkania.

4.2 Poprawa bezpieczeństwa.

1.6. Realizacja zaktualizowanego Programu ma pozwolić na osiągnięcie w pełnym zakresie celów środowiskowych poprzez realizację zamierzeń, których istotą jest poprawa stanu środowiska i ochrona jego zasobów. Ponadto jednym z kluczowych kryteriów przy ujmowaniu przedsięwzięć w GPR było pozytywne oddziaływanie na środowisko.

2. Rodzaj i skala oddziaływania na środowisko

2.1 Z uwagi na charakter Programu, nie ma możliwości, by realizacja ustaleń tego dokumentu, generowała potencjalne ryzyko znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym na obszar objęty jego ustaleniami. Nie przewiduje się również negatywnego oddziaływania ustaleń Programu na obszary ochrony przyrody oraz siedliska i gatunki objęte prawną ochroną. Oznacza to, że określenie prawdopodobieństwa wystąpienia tego oddziaływania, a także czas jego oddziaływania, zasięg, częstotliwość i odwracalność jest bezprzedmiotowe. Ocena prawdopodobieństwa podlegać będzie ocenie każdorazowo na etapie przygotowywania poszczególnych przedsięwzięć.

2.2 Patrząc na charakter działań przewidzianych do realizacji w Programie polegających w większości na rewaloryzacji istniejących przestrzeni publicznych, modernizacji budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, wymianie nawierzchni ulic i chodników, oraz modernizacji oświetlenia ulicznego, stwierdzić należy, iż nie będą one powodować znaczącego oddziaływania na środowisko. Realizacja postanowień dokumentu, nie spowoduje zagrożeń środowiska oraz pojawienia się ryzyka dla zdrowia ludzi. Wręcz przeciwnie, w większości z przedstawionych działań wywierać będzie pozytywny wpływ na polepszenie się stanu i jakości powietrza atmosferycznego w mieście, poprawa klimatu akustycznego i zmniejszenia zagrożeń ze strony ekstremalnych zjawisk pogodowych. Na podstawie analizy zakresu dodanych do Programu zadań wskazano, iż nie identyfikuje się takich, które można uznać za mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Analiza przestrzenna zadań inwestycyjnych związanych z układem komunikacyjnym wskazuje, iż inwestycje dotyczyć będą krótkich odcinków dróg, skumulowane oddziaływania nie będą dotyczyć odcinków dłuższych niż 1 km. W ramach Programu planowane są przebudowy (o różnych zakresach robót) obejmujące 31 dróg publicznych o długości odcinków od ok. 88 do ok. 904 metrów. Przedsięwzięcia ujęte na liście podstawowej, które są w trakcie realizacji bądź będą realizowane przy współfinansowaniu ze środków unijnych, były analizowane na etapie przygotowywania wniosków o dofinansowanie, czego wynikiem były opinie o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Wzrost jakości warunków do życia mieszkańców oraz podejmowane inicjatywy społeczne będą stwarzały dogodne uwarunkowania do promowania i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju oraz postaw proekologicznych.

3. Cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko.

3.1 Obszar Miasta Słupska w granicach administracyjnych wynosi 5274 ha, zamieszkiwany jest przez 84 409 osób, z czego obszar rewitalizacji stanowi ok 5,15% powierzchni Miasta i 22% ludności. Miasto leży w obszarze zlewni rzeki Słupi, która na odcinku objętym obszarem rewitalizacji objęta jest ochroną w ramach Europejskiej Sieci Natura 2000 w obrębie jej koryta.

3.2 Planowane przedsięwzięcie graniczy bezpośrednio z Obszarem mającym znaczenie dla Wspólnoty Dolina Słupi PLH220052. Obszar ten obejmuje dolinę rzeki Słupi wraz z jej dopływami od Sulęczyna do jej ujścia. W obszarze rewitalizacji znajdują się 44 pomniki przyrody. Ewentualne zamierzenia inwestycyjne planowane w sąsiedztwie pomników przyrody, mają wyłącznie charakter służący poprawie stanu zdrowotnego pomników, tj. zwiększenie powierzchni biologicznie czynnych i wchłaniające wody opadowe.

3.3 Żadne z ustaleń programu nie ma możliwości wywierania negatywnego oddziaływania na którykolwiek z wyżej wymienionych obszarów ochrony przyrody.

W związku z lokalizacją obszaru, którego dotyczy zaktualizowany Program, nie przewiduje się pojawienia oddziaływań transgranicznych. Ponadto planowane do realizacji przedsięwzięcia, zlokalizowane są poza obszarami o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadających znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwych na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie terenu oraz nie kolidują z formami ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody wraz z obszarami podlegającymi ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym. Realizacja zaplanowanych inwestycji pozwoli na osiągnięcie wymiernych efektów ekologicznych dla miasta, w szczególności poprawy stanu i jakości powietrza atmosferycznego.

Na podstawie przedstawionej wyżej analizy, Prezydent Miasta Słupska uznał, iż realizacja działań zawartych w projekcie Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Słupska do 2032 roku nie będzie skutkować wystąpieniem znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko. Co więcej, przyczyni się do poprawy walorów krajobrazowych, przyrodniczych Miasta oraz pozytywnie wpłynie na mieszkańców, z uwzględnieniem między innymi takich aspektów jak ich zdrowie i bezpieczeństwo.

 

 

 

logo Słupska
Strategia Polityki Społecznej Miasta Słupska na lata 2026–2032

Strategia Polityki Społecznej Miasta Słupska na lata 2026–2032

ankieta skierowana do mieszkańców Miasta Słupska

Strategia Polityki Społecznej Miasta Słupska na lata 2026–2032
Słupski Jarmark Bożonarodzeniowy 2025

Słupski Jarmark Bożonarodzeniowy 2025

Już w najbliższy czwartek startuje Słupski Jarmark Bożonarodzeniowy! Znajdziecie tam aż 14 stoisk ze świątecznymi ozdobami, prześlicznymi stroikami, aromatycznym jedzeniem oraz z rozgrzewającymi napojami. ​

Słupski Jarmark Bożonarodzeniowy 2025

Kalendarz wydarzeń

Symbol uwagi Alert!
Dzieje się w Słupsku - świątecznie! Zaplanuj grudzień pełen rozrywki i inspirujących spotkań!
Bilet w kilka sekund? Z Systemem FALA to możliwe! Więcej informacji na stronie https://systemfala.pl/