Promowanie zrównoważonej indywidualnej mobilności miejskiej poprzez rozwój sieci dróg rowerowych w Mieście Słupsku
Miasto Słupsk pozyskało ponad 5 mln dofinansowania na realizację projektu „Promowanie zrównoważonej indywidualnej mobilności miejskiej poprzez rozwój sieci dróg rowerowych w Mieście Słupsku” ze środków programu Fundusze Europejskie dla Pomorza w ramach Działania 3.3 Mobilność miejska.
Inwestycja ma na celu stworzenie spójnej i bezpiecznej sieci tras rowerowych, która połączy różne części miasta oraz poprawi komunikację w całym Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Słupsk-Ustka.
Projekt zakłada budowę nowych, kluczowych dla miasta odcinków dróg rowerowych o łącznej długości ok. 1,64 km:
• Wzdłuż ulicy Poznańskiej (DK21) – powstaną dwa odcinki o łącznej długości ok. 1270 metrów.
Zakres: od granicy administracyjnej miasta do tzw. ringu miejskiego o długości ok. 620 mb (skrzyżowanie z ul. Witkacego), a następnie kontynuacja do torów (planowanego odcinka rowerowej obwodnicy Śródmieścia co zapewni integrację ze Śródmiejskim Węzłem Rowerowym) o długości ok. 650 mb.
Infrastruktura zapewni bezpieczne połączenie południowo-zachodnich części Słupska, w tym sąsiedniej gminy Kobylnica, z centrum miasta i planowanym Śródmiejskim Węzłem Rowerowym.
• Wzdłuż ulicy Kaszubskiej (DW213)
Zakres: planowana jest droga dla rowerów oraz chodnik od skrzyżowania z ul. Tadeusza Kościuszki do skrzyżowania z ul. Kilińskiego oraz łączona droga dla pieszych i rowerów o asfaltowej nawierzchni od skrzyżowania z ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Armii Krajowej o łącznej długości około 370 m.
Inwestycja domknie pierścień infrastruktury rowerowej wokół historycznego centrum i poprawi połączenie z północno-wschodnią częścią MOF Słupsk-Ustka.
Nowa infrastruktura rowerowa została zaprojektowana z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie wszystkich użytkowników, w tym osób starszych i z niepełnosprawnościami. Zastosowano zasady projektowania uniwersalnego, które eliminują bariery architektoniczne. Inwestycja obejmuje również:
• Zakup i montaż 3 liczników ruchu rowerowego, które pozwolą monitorować natężenie ruchu rowerowego na wjeździe do miasta i przy kluczowych skrzyżowaniach.
• Działania podnoszące komfort i bezpieczeństwo, takie jak oznakowanie tras, instalacja elementów małej architektury oraz nasadzenia zieleni.
• Budowie ścieżek towarzyszyć będzie budowa i przebudowa zjazdów, przejść i przejazdów rowerowych, peronów autobusowych oraz wykonanie kanału technologicznego.
Realizacja projektu wpłynie na odciążenie ruchu samochodowego, co przełoży się na redukcję emisji spalin i poprawę jakości powietrza w mieście. Bezpieczne i wygodne trasy rowerowe zachęcą mieszkańców do wyboru roweru zamiast samochodu w codziennych podróżach do pracy, szkoły lub na uczelnię.
Całkowita wartość projektu: 7 893 128,96 zł
Dofinansowanie UE: 5 372 339,34 zł
Wkład własny: 2 520 789,62 zł
Okres realizacji: 2026 rok


