Zobacz, za co odpowiada Miasto, a za co właściciel nieruchomości!
Warunki atmosferyczne w porze zimowej często utrudniają pieszym i kierowcom komunikację. Opady śniegu i oblodzenia to zjawisko naturalne. Jednak aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego musimy wypełniać obowiązki, jakie stanowi przed nami prawo.
Pamiętajmy, że obowiązek odśnieżania oraz usuwania oblodzeń spoczywa zarówno po stronie samorządu (Miasta Słupska) jak i właścicieli/zarządców nieruchomości. Stanowią o tym przepisy ustawowe oraz uchwała Rady Miejskiej w Słupsku.
Przypominamy o obowiązku odśnieżania chodników przyległych do nieruchomości:
• w sytuacji, gdy chodnik przylega bezpośrednio do ogrodzenia domu, obowiązek jego odśnieżania spoczywa na właścicielu nieruchomości;
• jeśli między chodnikiem a działką znajduje się np. pas publicznej zieleni, odśnieżanie należy do obowiązków Miasta; wynika to z definicji zawartej w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
• jeśli chodnik, na którym jest dopuszczony postój lub parkowanie, a zarządca drogi pobiera za to opłaty, wówczas to on ponosi odpowiedzialność za odśnieżanie, tak jak dzieje się to w przypadku dróg publicznych.
Obowiązki właścicieli unormowane są również Uchwałą Rady Miejskiej w Słupsku. O czystość i porządek na chodnikach przylegających bezpośrednio do nieruchomości muszą dbać właściciele domków jednorodzinnych, kamienic, bloków, a także zarządcy szkół czy urzędów.
Przepisy ustawowe także mówią o konieczności usuwania z nich błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń. Takie same obowiązki spoczywają również na współwłaścicielach, użytkownikach wieczystych, jednostkach organizacyjnych, a także zarządcach i innych podmiotach użytkujących nieruchomość.
Śnieg można zgarnąć na krawędź chodnika od strony drogi, w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa przechodniów i pojazdów oraz nieutrudniający ruchu. Nie wolno jednak zgarniać go na jezdnię. Droga przed posesjami musi być bezpieczna!
W przypadku niewykonania obowiązków dotyczących utrzymania czystości i porządku wynikających z w/w ustawy, Straż Miejska może nałożyć karę grzywny.
Dodatkowo informujemy, iż wzorem lat ubiegłych Mieszkańcy Miasta Słupska mogą nieodpłatnie dostarczać śnieg do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Bierkowie. Zgromadzony w okresie zimowym śnieg będzie również przyjmowany od firm, przedsiębiorstw oraz pozostałych podmiotów w cenie 10,00 zł netto/ tona.
Szczegółowe informacje dotyczące bieżącego utrzymania czystości pasów drogowych dróg publicznych (zarówno w okresie zimowym, jak i letnim) znajdują się na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku (poniżej link do strony):
https://zimslupsk.pl/sprzatanie-i-odsniezanie.html
W przypadku terenów niestanowiących pasów drogowych to właściciele nieruchomości (w myśl ustawy rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, najemcy nieruchomości, dzierżawcy nieruchomości, a także inne podmioty władające nieruchomością) odpowiadają za całoroczne utrzymanie nieruchomości. W tym celu zawierają indywidualne umowy z firmami świadczącymi usługi porządkowe.
W przypadku stwierdzenia braku należytego utrzymania tych terenów mieszkańcy winni zgłaszać nieprawidłowości bezpośrednio do właścicieli/ zarządców jak również kompetencyjnie do Straży Miejskiej w Słupsku.
Dodatkowo informujemy, iż zgodnie z zawartymi umowami prace porządkowe wykonywane są w razie potrzeby (7 dni w tygodniu).