Obowiązek odśnieżania chodników
Przypominamy o obowiązku zimowego utrzymania chodników (odśnieżania i usuwania śliskości) przyległych do nieruchomości:
- w sytuacji, gdy chodnik przylega bezpośrednio do ogrodzenia domu, obowiązek jego utrzymania i usuwania śliskości spoczywa na właścicielu nieruchomości;
- jeśli między chodnikiem a działką znajduje się np. pas publicznej zieleni, odśnieżanie należy do obowiązków Miasta; wynika to z definicji zawartej w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 ze zm.);
- jeśli chodnik, na którym jest dopuszczony postój lub parkowanie, a zarządca drogi pobiera za to opłaty, wówczas to on ponosi odpowiedzialność za zimowe utrzymanie, tak jak dzieje się to w przypadku dróg publicznych.
Obowiązki właścicieli unormowane są również uchwałą Nr XXIX/468/21 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 31 marca 2021 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Słupska zmienioną uchwałą Nr XLIX/718/22 Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 28 września 2022 roku.
O czystość i porządek na chodnikach przylegających bezpośrednio do nieruchomości muszą dbać właściciele domków jednorodzinnych, kamienic, bloków, a także zarządcy szkół czy urzędów. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mówi o konieczności usuwania z nich błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń. Takie same obowiązki spoczywają również na współwłaścicielach, użytkownikach wieczystych, jednostkach organizacyjnych, a także zarządcach i innych podmiotach użytkujących nieruchomość.
Śnieg można zgarnąć na krawędź chodnika od strony drogi, w sposób niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa przechodniów i pojazdów oraz nieutrudniający ruchu. Nie wolno jednak zgarniać go na jezdnię. Droga przed posesjami musi być bezpieczna!
W przypadku niewykonania obowiązków dotyczących utrzymania czystości i porządku wynikających z ww. ustawy, Straż Miejska może nałożyć karę grzywny.
Dodatkowo informujemy, iż wzorem lat ubiegłych Mieszkańcy Miasta Słupska mogą nieodpłatnie dostarczać śnieg do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Słupsku. Zgromadzony w okresie zimowym śnieg będzie również przyjmowany od firm, przedsiębiorstw oraz pozostałych podmiotów w cenie 10,00 zł netto/ tona.
Szczegółowe informacje dotyczące bieżącego utrzymania czystości pasów drogowych dróg publicznych (zarówno w okresie zimowym, jak i letnim) znajdują się na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku (poniżej link do strony):
https://zimslupsk.pl/sprzatanie-i-odsniezanie.html
W przypadku terenów niestanowiących pasów drogowych to właściciele nieruchomości (przez których w myśl ustawy rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, najemcy nieruchomości, dzierżawcy nieruchomości, a także inne podmioty władające nieruchomością) odpowiadają za całoroczne utrzymanie nieruchomości. W tym celu zawierają indywidualne umowy z firmami świadczącymi usługi porządkowe.
W przypadku stwierdzenia braku należytego utrzymania tych terenów mieszkańcy winni zgłaszać nieprawidłowości bezpośrednio do właścicieli/ zarządców jak również kompetencyjnie do Straży Miejskiej w Słupsku.